Regularnie koncertujące zespoły rockowe i metalowe muszą mierzyć się z rosnącymi kosztami produkcji gigów. Na problemy jeżdżących w trasy kapel zwraca uwagę Joakim Brodén z Sabaton.
W ostatnich latach na muzyków czekał cały ciąg bezprecedensowych wyzwań. Najpierw pandemia koronawirusa, która zamknęła w domach zarówno artystów, jak i fanów, a niedługo później wojna pociągająca za sobą lawinowy wzrost kosztów niemal wszystkiego, co potrzebne, by robić swoje w muzycznym biznesie.
Stan rzeczy ciekawie diagnozuje Joakim Brodén, wokalista Sabaton. Swoimi obserwacjami muzyk podzielił się w najnowszym wywiadzie udzielonym AndrewHaug.com.
– To skomplikowane w tym sensie, że… Wielu z nas, wiele zespołów gra trasy, na które bilety zostały sprzedane dawno temu, bo koncerty były przekładane, a te bilety zostały sprzedane z uwzględnieniem wcześniejszych kalkulacji kosztów, jakie trzeba ponieść. W przypadku wielu zespołów wygląda to tak, że nawet jeśli wyprzedali koncert, stracą pieniądze przez wzrost kosztów. Dużo kapel się z tym zmaga. Nam na szczęście nie grozi bankructwo, więc z naszego punktu widzenia jest bardziej tak, że po prostu nie zarobimy większych pieniędzy, ale też nie musimy walczyć o przetrwanie – zauważył Brodén.
Frontman Sabaton nawiązał do słów Dino Cazaresa, lidera Fear Factory, który niedawno narzekał na warunki trasy ze Static-X. Cazares w wywiadzie dla Vulgar Display Of Podcast mówił: „Na przestrzeni ostatnich lat wiele się zmieniło. Sprawy związane z ekonomią zaszły za daleko. Chodzi mi o paliwo i dostępność pewnych rzeczy, np. kierowców. Trudno dziś znaleźć kierowcę. Ludzie nie rozumieją kosztów, jakie wiążą się z graniem tras. Wszystko cię dotyka, czy to kluby, które biorą dużą część ze sprzedaży twojego merchu, czy to szalone ceny paliw, przede wszystkim diesla. Część ludzi nie zdaje sobie sprawy, że busy, którymi jeździ się na koncerty, mają silniki diesla, a diesel jest teraz dużo droższy. I to się sumuje, kiedy wydajesz 1000 dolarów, żeby zalać busa. Ludzie tego nie rozumieją i jest coraz trudniej”.
CZYTAJ TEŻ: REKORDOWE PRZYCHODY LIVE NATION ENTERTAINMENT. JEST LEPIEJ NIŻ W 2019
Wracając do Sabaton, grupa wykorzystuje status gwiazdy, który wypracowała na przestrzeni lat, co pozwala jej stabilnie funkcjonować, nawet w dobie obecnych zawirowań.
Sabaton ma już zaplanowane kolejne koncerty. Szwedzi odwiedzą również nasz kraj. W maju zobaczymy ich w Łodzi. Przyszłoroczny koncert Sabaton organizuje agencja Knock Out Productions.